۲۰
مرد

سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان یک نوع جدید از کاشی های سرامیکی است که امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار و صاحب خانه ها با آن آشنا هستند. سرامیک پرسلان بدلیل ویژگی های دوام و زیبایی شناخته شده است و به طور کلی به عنوان یک محصول پیشرفته و بهبود یافته از کاشی و سرامیک استاندارد عرضه می شود. در این قسمت ما مطالبی را در مورد مزایا و معایب سرامیک پرسلان ارائه می دهیم تا شما خودتان تصمیم بگیرید که آیا این محصول ارزش استفاده را دارد یا خیر؟

سرامیک پرسلان چیست؟

پرسلان عضوی از خانواده ی بزرگ سرامیک است و در تقسیم بندی مدرن، تولید کنندگان این دسته از محصولات، اصطلاح پرسلان را به محصولاتی با کیفیت و ساخت ویژه از کاشی ها نسبت می دهند. پرسلان شامل دو نوع پولیش و لعاب دار می باشد. پرسلان محصولی است یکنواخت، که از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس در فشار و حرارت بالا تولید می شود که بعد از پخت سفید و متراکم می باشد. این محصول جدیدترین تکنولوژی صنعت سرامیک می باشدکه بدلیل زیبایی و امتیازات ویژه، در کف و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

سرامیک پرسلان در بسیاری از سازه های مسکونی و تجاری استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها می باشند.

امروزه انواع مختلفی از پرسلان در سراسر دنیا تولید می شود که پرسلان استخوانی بدلیل شفافیت خاص خود محبوبیت بالایی دارد و بیشترین استفاده را در کشور های ایالات متحده و بریتانیا دارد. سرامیک پرسلان در شکل و طرحهای بیشتری نسبت به سرامیک های معمولی ارائه شده است، به همین دلیل بعضی از مردم تصمیم می گیرند که با محصول کار کنند.

 مزایای سرامیک پرسلان

مقاوم در برابر سایش :

کاشی و سفال به شدت در برابر سایش مقاوم هستند و عمر طولانی دارند. سرامیک پرسلان دارای جیب کمتری است، مواد فشرده تری دارد، یکنواخت است و به طور کلی از سایر انواع کاشی سخت تر و مقاوم تر است.

تعمیر و نگهداری آسان :

کاشی های سرامیکی پرسلان عالی هستند، آنها با دوام هستند و تعمیر و نگهداری از آنها آسان است. سرامیک  های پرسلان قدرت جذب آب پایین تا 2 درصد را دارند و به آسانی با آب و مواد شوینده ی معمولی تمیز می شوند. به همین دلیل است که کاشی سرامیک پرسلان برای استفاده در فضاهای مرطوب مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی مناسب است. آنها کاملا ضد آب نیستند اما به اندازه کافی مقاوم هستند تا بتوانند در طول زمان تمیز و در شرایط خوبی نگهداری شوند.

زیبایی :

یکی از مزایای کاشی سرامیک پرسلان زیبایی آنهاست. سرامیک پرسلان از موادی با کیفیت بالا ساخته شده است و یک محصول تقریبا لوکس محسوب می شود. سرامیک پرسلان در شکل و طرحهای بیشتری نسبت به سرامیک های معمولی ارائه شده است. ظاهر برخی از سبک های سرامیک پرسلان واقعا خیره کننده است.

مناسب برای محیط های پر رفت و آمد :

سرامیک پرسلان بدلیل ویژگی های خاص و منحصر به فرد بهترین گزینه برای محیط های پر رفت و آمد می باشد. پرسلان در برابر سایش، شکستگی و رطوبت بسیار مقاوم است و تمیز کردن آن نیز آسان می باشد. به همین دلیل طراحان، سرامیک پرسلان را برای استفاده در محیط های پر رفت و آمد توصیه می کنند.

 دوام :

یکی از مهمترین مزایای کاشی سرامیک پرسلان، دوام آن است. پرسلان محصولی است یکنواخت، که از خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس در فشار و حرارت بالا تولید می شود و نسبت به سرامیک های دیگر بهترین است. اگر شما حیوانات خانگی دارید ، بهتر است از سرامیک پرسلان به عنوان کفپوش استفاده کنید زیرا پرسلان در برابر سایش مقاومت بالایی دارد، به خوبی نگهداری می شود و مراقبت از آن سخت نیست.

رطوبت نسبی :

یکی از مسائل عمده ای که برخی از صاحبخانه های محیط های سردسیر با آن روبرو هستند، رطوبت است. زیرا کاشی و سرامیک مرطوب در دمای زیر صفر در معرض یخزدگی قرارمی گیرد. به همین دلیل کاشی سرامیک  پرسلان پرتراکم و یکنواخت است و نسبت به سایر انواع کاشی و سرامیک ها متخلخل می باشد. در هر صورت، کاشی سرامیک پرسلان در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و برای فضاهای باز و مرطوب مناسب است.

معایب کاشی سرامیک پرسلان

 نصب سخت :

کاشی سرامیک پرسلان بسیار متراکم است و نصب آن بسیار سخت است. توصیه می کنیم تا برای نصب آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

وزن سنگین :

همانطور که قبلا گفتیم سرامیک پرسلان از انواع کاشی و سرامیک های دیگر متراکم تر می باشد و وزن آن زیاد است. سنگینی پرسلان یکی از ویژگی های منفی آن محسوب می شود. وزن کف کاشی های پرسلان بسیار مهم است زیرا وزن بالا، نصب آن را  نیز دشوارتر می کند.

قیمت بالا :

هنگامی که شما با بودجه بسیار کم کار می کنید، قیمت پرسلان می تواند یکی دیگر از نگرانی ها و دغدغه ی شما باشد. قیمت آنها خیلی عجیب و غریب نیست، اما نسبت به انواع دیگر سرامیک ها گران تر هستند و برای نصب آن نیز باید هزینه ی بیشتری بپردازید.

تعمیر سخت تر :

در نهایت، تعمیر سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی دشوارتر است. زیرا کار با آنها سخت تر است و اگر شما مجبور شوید برای تعمیر کف سرامیک جدیدی را جایگزین قبلی کنید ، علاوه بر هزینه سرامیک، باید هزینه ی نصاب را نیز اضافه کنید.

سنگ های پرسلانی بدون محدودیت در همه جا به کار می رود:

اماکن مسکونی ( مجتمع ها، ویلا ها و…)
حمام و دستشویی (سرویس های بهداشتی)
پله ها و پیشخوان ها
نما های بیرونی و داخلی
پیاده رو ها و محوطه ها
ادارات و شرکت ها و سازمان ها
کارخانه ها (سالن های تولید، انبارها، …)
مدارس و آموزشگاه ها،مراکز خرید و آموزشگاه ها،فرودگاه ها،مترو ها،ترمینال های انتقال مسافر،بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در کلیه سطوح،رستوران ها و کافی شاپ ها،هتل ها، متل ها و مراکز اقامتی
مراکز فرهنگی هنری، ورزشی و…

روشهای نصب کاشی پرسلان در کف ساختمان

۱-استفاده از چسب
۲-استفاده از ملات همراه با بند کشی
استفاده از چسب سرامیک پودری نظیر مگاپوکسی و K-900 با خصوصیات ویژه‌ سبب تسریع در اجرا و اقتصادی شدن عملیات اجرا خواهد شد. این چسب بر پایه سیمان تولید می‌شود و در مقابل رطوبت و آب کاملاً مقاوم می‌باشد مواد موجود در چسب کاشی و سرامیک پودری قدرت انعطاف پذیری زیادی به آن خواهد داد و ضمناً باعث چسبندگی بیشتر می‌شود. چسب سرامیک پودری K-900به راحتی با آب مخلوط می‌شود و پس از خشک شدن در برابر آب، رطوبت، سرما و گرما پایدار و بادوام است. از خصوصیات ویژه دیگر آن چسبندگی خوب به مصالح ساختمان، کاهش بار مرده ساختمان و کاربرد بسیار آسان آن است.

کاربردها:
۱- چسباندن سرامیک بر روی سطوح سنگی موزاییک و سیمانی.
۲- نصب قرنیزهای سنگی.
۳- انجام کارهای ظریف و دقیق که نیاز به چسبندگی بالا و مقاومت زیاددارد.
۴- زیرسازی سطوح ناهموار و مستحکم.

بخش دوم نصب کاشی پرسلان در نمای ساختمان

کاشی پرسلانی نسل سوم کاشیهای کف و دیوار به کاشیهای پرسلانی تعلق دارد که مناسب نصب بر روی کف و دیوار و نمای ساختمان می‌باشند. کاشیهای پرسلانی بدلیل جذب آب بسیار پایین و فرایند تولید خاص و منحصربه‌فرد از استحکام بالایی برخوردار بوده و به نوعی می‌توان آنها را سنگ مصنوعی نامید. تنوع تولید در ابعاد و طرح باعث گرایش استفاده مصرف کنندگان از این محصول ساختمانی شده است. امروزه درمیان محصولات رایج جهت پوشش سطوح وسیع، کاشی پرسلانی به عنوان یک کاشی بدون لعاب و یا لعابدار باپخت دمابالا وتخلخل پایین وجذب آب کمتراز ۵/. درصدازاهمیت بالایی برخورداربوده وحجم تولید آن نیز روزبروز بیشتر می‌شود.

سرامیک پرسلانی لعاب دار است یا بدون لعاب ؟

در واقعیت سرامیک پرسلانی به هر دو صورت لعاب دار و بدون لعاب تولید و به بازار عرضه میشوند . سرامیک پرسلانی در صورتی که بیسکوییت مورد نظر در دمای بسیار بالایی پخته میشود دیگر نیازی به لعاب کاری نیست و با تخلخل صفر سرامیک تولید شده به صورت سرامیک پرسلان بدون لعاب به بازار عرضه میشود. به طور کلی پرسلان ها در دمای 1400 درجه سانتی گراد پخته و تولید می شوند .

به منظور ایجاد سطح سرامیک درخشنده، صاف، زیبا، ضدآب، ضد مواد شیمیایی روی بیسکوییت را پس از خنک کردن با یک لایه نازک لعاب می پوشانند و سپس در کوره پخته می‌شود.

نحوه تولید سرامیک پرسلانی

برای شروع تولید سرامیک پرسلانی، به یک سری مواد اولیه که شامل خاک رس، سیلیس و فلدسپار نیاز است . که باید در ابتدا خرد شوند . بعد از این مرحله مخلوطی که به دست می آید به یکی از چهار فرآیند شکل دهی فرستاده میشود : شکل دهی به صورت پلاستیک نرم ، پلاستیک سخت ، پرس و ریخته گری دوغابی.

 انواع سرامیک پرسلانی

سرامیک پرسلانی فول بادی Full Body

سرامیک پرسلانی فول بادی از خاک پرسلان تولید میشود و بافت و همینطور رنگ آن کاملا یکنواخت و یکدست می باشد . سرامیک پرسلان فول بادی بسیار مستحکم و بادوام و همین طور ضد خش است . قیمت سرامیک پرسلانی فول بادی گران است .
این نوع سرامیک پرسلان بدون لعاب است . این نوع سرامیک پرسلان ظاهر بسیار زیبایی دارد

کاربرد : در دیوار ، کف و پیشخوان

ویژگی کلیدی : قدرت جذب و نفوذ آب در این کاشی پرسلآنی بسیار کم و حدود0.5% است
قابل کاربرد در مناطق مرطوب مانند حمام و سرویس های بهداشتی

سرامیک پرسلانی دبل شارژ Double Loaded or Double Charged

برای تولید سرامیک پرسلانی دبل شارژ از یک لایه بیسکویت و ذرات پودر مانندی روی آن استفاده میشود،
در تولید سرامیک پرسلانی دبل شارژ 70 الی 80 درصد از پودر خاک رس در قسمت زیرین و 20 الی 30 درصد سطح روی آن را با خاک رنگی پر می کنند ، سپس دو لایه را تحت فشار قرار داده و پرس می کنند و سپس حرارت می دهند.
سرامیک پرسلانی دبل شارژ از فول بادی ارزان تر است.

کاربرد: معمولا در کف کاربرد بیشتری دارد.

سرامیک پرسلانی گلیزد Glaze

سرامیک پرسلانی گلیزد در حرارت بالا لعاب داده می شود. لعاب به کار رفته در تولید سرامیک پرسلان گلیزد طرح و رنگ های متنوعی را در روی سطح سرامیک ایجاد می کند و به همین علت این سرامیک پرسلان در برابر لکه و خش مقاوم است.

ویژگی کلیدی : لعاب دار بودن این نوع سرامیک ، براق تر و مستحکم تر بودن آن

کاربرد : معمولا از این سرامیک پرسلانی گلیزد در دیوارها و به عنوان سرامیک کف استفاده میشود.

سرامیک پرسلانی Soluble Salt

سرامیک پرسلانی Soluble Salt مانند سنگ مرمر بسیار زیباست . تنوع رنگ و استحکام سرامیک پرسلانی Soluble Salt موجب آن شده که گاهی از آن به جای سنگ مرمر استفاده می شود.

پرسلان چه تفاوتی با سرامیک معمولی دارد؟

شما ممکن است فکر کنید که پرسلان بهتر از سرامیک می‌باشد، اما این لزوماً ممکن است اینگونه نباشد! بهترین راه برای گفتن آنچه باید خریداری کنید، کاملاً به آنچه شما قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد. اما بیایید تفاوت این را به شکلی عمیق‌تر بررسی کنیم:

دوام: پرسلان و سرامیک هر دو از خشت و سایر مواد طبیعی ساخته و سپس در یک کوره گرما داده می‌شوند. علی رغم این شباهت‌ها، اما نحوه ایجاد هر یک از آنها می تواند بر دوام‌شان تأثیرگذار باشد. خشتی که خالص‌تر و تصفیه شده‌تر است برای ساخت کاشی پرسلان استفاده می‌شود. هنگامی که در یک کوره گرما داده می‌شود، پرسلان تحت فشار بیشتر و در دمای بالاتر حرارت می‌بیند. به دلیل این فرآیند، پرسلان بسیار متراکم‌تر و سخت‌تر از سرامیک می‌شود.

نصب: حتی اگر هیچ تجربه‌ای در رابطه با کفپوش سرامیکی ندارید، باید بدانید سرامیک شرایط نصب نسبتاً آسانی دارد، اما نصب پرسلان متفاوت و دشوار است. هنگام برش سرامیک شما از اره کاشی استفاده می‌کنید، اما برای برش پرسلان به تیغه الماس احتیاج دارید. برای چسباندن صحیح کاشی‌های پرسلان نیز، باید از ملات نازک اصلاح شده با لاتکس استفاده کنید.

قیمت: این نکته بسیار حائز اهمیت است که کلیه کاشی‌ها در طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در دسترس هستند. این مورد همچنین به برند، اندازه و شرکت تولیدکننده نیز بستگی دارد. با این حال، کاشی پرسلان به دلیل دادابودن مشخصات خاص و متفاوت اغلب کمی گران‌تر از سرامیک است.

مقاومت در برابر لکه: سرامیک متخلخل‌تر از کاشی پرسلان است، بنابراین ممکن است لکه به خود بگیرد. اگر این یک نگرانی مهم برای شما است، باید استفاده از سرامیک در مناطقی که ترافیک سنگین وجود دارد یا احتمال بروز لکه‌گیری هست محدود شود. پرسلان به دلیل تخلخل کمتر، در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر است.

کلام آخر

هنگامی که صحبت نصب پوشش نهایی دیوار یا کف می‌رسد، هم سرامیک و هم کاشی پرسلان به ذهن متبادر می‌شوند. با نصب و مراقبت مناسب در طول زمان استفاده، هر دو این مصالح می‌توانند سال‌های متمادی زیبایی را به خانه شما بیافزایند. هر دو نوع مصالح در سبک‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی به فروش می‌رسند، بنابراین می‌توان مطابق علاقه شخصی و سبک فضای داخلی هر یک را خریداری کرد.

اگر می‌خواهید به دنبال کاشی ارزن‌تر که شرایط نصب آسان داشته و تمیز کردن و نگهداری‌اش نیز ساده باشد، سرامیک را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که ارزان‌تر همیشه بهتر نیست.

قبل از خرید کاشی، قیمت و کیفیت کلی را در نظر بگیرید تا از داشتن محصولی بادوام اطمینان حاصل کنید. اگر به دنبال محصولی بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستید و می خواهید از کاشی خود در هر فضای موجود در خانه استفاده کنید، نمی‌توانید به پرسلان نه بگویید! این کاشی ممکن است گران‌تر و نصب آن دشوارتر باشد، اما کیفیت و دوام بالایی دارد.