۲۰
مرد

سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی

سنگ‌ها از مواد سخت و مقاومی با تنوع رنگ و جنس بسیار بالا هستند که از قدیم به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بود. این ماده علاوه بر اینکه نقش مهمی در مقاوم‌سازی ساختمان ایفا می‌کند به‌عنوان عنصری تزئینی برای زیباتر کردن بناهای مختلف کاربرد دارد.

سنگ‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که آن‌ها را از سایر مصالح ساختمانی متمایز می‌کند.

دوام و مقاومت بسیار بالا، جلا پذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت خمشی، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات جوی، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و غیره ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد انواع سنگ های ساختمانی است.

موارد کاربرد سنگ ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگی که برای این قسمت از ساختمان استفاده می شود باید قابل برش در یک جهت باشد همانند سنگ های رسوبی و دگرگون که این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های کوارتزیت و گنایس را نام برد.

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام وسرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

نماکاری ساختمان

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. بنابراین قبل از سنگ کاری نما و خرید سنگ باید به بررسی کانی های آن پرداخته شود. سنگ هایی که دارای کانی آهن هستند مقاومت بالایی در برابر فرسودگی ندارند و در برابر آب و هوا اکسید می شوند. علاوه بر آن اگر ناخالصی در قسمتی از سنگ دیده شود می تواند منجر به تخریب آن گردد. سنگ نما را بر اساس منطقه و شرایط آب و هوایی که ساختمان در آن بنا شده انتخاب می کنند. برای مثال سنگ هایی که تخلخل کمی دارند برای مناطق سردسیر مناسب هستند زیرا یخبندان و یا وزش باد منجر به تخریب آنها نخواهد شد. قبل از نماکاری باید عمر مفید ساختمان تخمین زده شود، سپس با توجه به آن سنگ نما انتخاب گردد. در کل سنگ نما به دلیل قرار گرفتن در هوای آزاد و شرایط متغیر جوی باید از پایداری لازم برخوردار باشد.

دیوار و شالوده

سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند استفاده می گردد. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود. سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ  آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.

پوشش پشت بام

هر چند امروزه از سنگ برای پوشش بام ساختمان استفاده نمی شود اما در برخی مناطق می توان این پوشش های سنگی را مشاهده کرد. سنگ های مخصوص بام باید سبک وزن، بدون تخلخل و غیر قابل نفوذ بوده و از مقاومت خمشی بالایی برخوردار باشند. علاوه بر آن بتوان آن را به لایه های مسطح و نازک تقسیم نمود. شیست های کلریتی و میکاشیست ها از جمله سنگ های مناسب برای پوشش بام هستند.

دکوراتیو نمودن ساختمان

سنگ هایی که از رنگ و ظاهر مناسبی برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی دارند برای تزئینات داخل ساختمان کاربرد دارند. این سنگ ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون ها، قاب درب و پنجره و … به کار می روند. بدین منظور از سنگ هایی که می توان بر روی آنها کار کرد استفاده می شود.

دیگرتقسیم بندی سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی را بر اساس پارامترهای زیر تقسیم بندی می کنند:

⦁ بر اساس وزن مخصوص

 سنگ های سنگین وزن: سنگ هایی که وزن مخصوص آنها بیش از 1.8 گرم بر سانتی متر مکعب است.
 سنگ های سبک: دسته‌ای از سنگ ها هستند که وزن مخصوص آنها کمتر از 1.8 گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد.

⦁ بر اساس مقاومت فشاری

 سنگ های سنگین: که مقاومت فشاری آنها از 100تا 1000 مگا پاسکال است.
سنگ های سبک: که مقاومت فشاری آنها از 4 تا 200 مگا پاسکال است.

⦁ بر اساس ضریب نرم شدگی

 اگر مقدار این ضریب از 0.6 تا 1 باشد از آن برای احداث ساختمان استفاده می‌شود

⦁ سنگ های مقاوم در برابر محلولها و حرارت

 سنگهایی که در برابر اسیدها مقاومند، عبارتند از گرانیت، دیاباز، دیوریت، کوارتزیت و بازالت.

⦁ سنگ های مقاوم در برابر محلولهای قلیایی

 عبارتند از سنگ آهک، دولومیت، سنگ مرمر و منیزیت.

⦁ سنگ هایی که در شرایط حرارت بالا مقاوم هستند

عبارتند از بازالت، دیاباز و توف. ویژگی مهم این سنگها داشتن مقاومت فشاری بیش از 100 مگا پاسگال است که میزان جذب آن حداکثر به 1 در صد می‌رسد.

فساد در سنگ

عامل اصلی فساد در سنگ ‌ها اثر نمک‌های محلول بر آنها می‌باشد. آلودگی محیط، یخبندان و پوسیدگی در قطعات فلزی و وجود رگه ‌های ضعیف و همچنین عملیات اجرایی ضعیف نیز موجب تخریب سنگ‌ها می‌شود.

  • اثر نمک‌های محلول

چنانچه رطوبتی که به همراه خود نمک‌ های محلول دارد از سطح سنگ تبخیر شود مقداری نمک در سطح آن به صورت شوره و لایه‌ای هم در خلل و فرج سنگ باقی می‌گذارد. تداوم دور رطوبت-تبخیر موجب افزایش حجم بلورها و پوسته شدن سطح سنگ می‌گردد. لذا سنگ‌هایی که متخلخل ترند در برابر نمک‌های محلول حساس ترند.

  • آلودگی محیط

سنگ‌ های دارای کانی کربنات کلسیم به خصوص در برابر محیط‌های اسیدی حساس هستند. اکسید گوگرد در محیط مرطوب و اکسیژن موجود در هوا تولید اسید سولفوریک می‌کند که بر سنگ ‌های آهکی اثر می‌گذارد و تولید سولفات کلسیم می‌نماید. سنگ‌های آهکی و ماسه سنگ‌های آهکی در این مورد حساس ترند.

در مورد سنگ‌ های آهکی، سولفات کلسیم حاصل شده در سطح، به وسیله آب شسته می‌شوند. ولی در سطوحی که قابل شستشو نیستند، سطح به وسیله دوده سیاه می‌شود و مبدل به پوسته‌های سخت و برآمدگی‌هایی می‌شود که گرد آهکی در اطراف آن وجود دارد. در انواع سنگ‌های آهکی منیزیم دار، ایجاد سولفات منیزیم روند فساد را تسریع می‌کند.
در ماسه سنگ‌ها خلل و فرج توسط گچ (سولفات کلسیم) پر می‌شوند، پوسته‌های سخت ایجاد شده اغلب به علت تفاوت انبساط حرارتی فرو می‌ریزند. ماسه سنگ‌های سیلیسی گرچه مستقیما بر اثر تهاجم اسیدهای موجود در هوا آسیب نمی‌بینند ولی سنگ گچ تولید شده توسط سنگ آهک موجب خرابی در آنها می‌شود که به علت تبخیر حاصل از تبلور در سطح آنها به وجود می‌آید.

مرمر که اساسا کربنات کلسیم است مورد هجوم اسیدهای موجود در هوا قرار می‌گیرد و سطح صیقلی آن در مرور زمان زبر می‌شود. ولی به علت بافت متراکم و چگال آن کمتر تحت تاثیر عمل تبلور قرار می‌گیرد.

  • اثر یخبندان

تخریب بر اثر یخبندان در قسمت‌هایی از ساختمان نظیر محل درپوش‌ها، سایه بان‌ها، کرسی بنا و کف پنجره‌ها بیشتر دیده می‌شود. عموما سنگ آهک و دولومیت بیش از ماسه سنگ در معرض تهاجم اثر یخبندان هستند. مرمر، شیت و گرانیت به علت تخلخل اندک تحت تاثیر اثر یخبندان واقع نمی‌شوند.

  • پوسیدگی فلزات

آب بارانی که از سطوح مس و آلیاژهای آن به سطح سنگ آهکی می‌ریزد باعث ایجاد لکه‌های سبزرنگی می‌شود. زنگ زدگی حاصل از مواد آهنی و فولادی بسیار سخت و دشوار از روی سطوح متخلخل سنگ‌ها پاک می‌شوند. بیشترین آسیب دیدگی ناشی از انبساط زنگ زدن قطعات آهنی و فولادی داخل سنگ کاری نما رخ می‌دهد. به این منظور کلیه قطعات فلزی مورد استفاده در نصب سنگ نما باید ضدزنگ باشند.

  • آتش

آتش به ندرت موجب تخریب کلی در کارهای سنگی شود. ولی سطح نمای گرانیت، مرمر و ماسه سنگ‌ها ممکن است در اثر آتش سیاه یا خرد شوند. سنگ‌های آهکی عموما تحت تاثیر آتش قرار نمی‌گیرند، فقط سنگ‌های با رنگ روشن به علت اکسید شدن آهن موجود در آنها برای همیشه صورتی رنگ می‌شوند.

عمليات ساختمانی با سنگ

برای ساخت بنایی سنگی باید یکسری الزامات در هنگام اجرا رعایت شوند. اين مبانی که ضامن ساخت بنا با کيفيت بهتر خواهند بود عبارتند از:

⦁ مشخصات سنگ بايد برابر مراتب مندرج در بخش قبل باشد.
⦁ در هنگام بنايی بايد سنگ را ابتدا مرطوب کرد و سپس از آن استفاده نمود.
⦁ سنگ ها به صورت کله و راسته بايد به نحوی روی هم قرار گيرند که قطعات به خوبي در يکديگر قفل بست شوند و نبايد بندهای بين سنگ ها روی يکديگر قرار گيرد.
⦁ ملات در بين سنگ ها بايد به نحوی قرار گيرد که مانع از تماس لبه های سنگ فوقانی و تحتانی با يکديگر شود.
⦁ قطعات سنگ چيده شده در رج اول بايد بزرگتر از رج های فوقانی باشد.
سنگ بايد در جهت خواب و جهت اوليه و طبيعی آن قرار گيرد. به اين ترتيب راستای نيروهای وارده بر روی هر قطعه از سنگ ساختمانی، بايد عمود بر رگه يا خواب طبيعی آن باشد. اين مساله در مورد سنگ های لايه لايه از اهميت ويژه ای برخوردار است.
قطعه سنگ بايد در محل مورد نظر به نحوی قرارداده شود که پس از تماس با ملات حرکت نکند.
عمليات بنايی با سنگ در هوای زير 5 درجه سانتی گراد مجاز نيست و پس از عمليات ساختمانی بايد به نحوه مطلوب آنها را در برابر ضربه و عوامل جوی حفظ نمود.
بسته به نوع و مقاومت سنگ و شرايط اقليمی و مصالح طرح بايد بندکشی مناسب با ديوارهای سنگ انجام شود.
برای نصب سنگ های پلاک قطعا بايد قلاب های مناسب فلزی از آهن زنگ نزن و يا ساير فلزات مناسب مانند برنز جهت اتصال بهتر سنگ به ملات و يا به صورت نصب خشک پيش بينی شود.

مشخصات کلی انتخاب سنگ

سنگ‌های مورد استفاده در کارهای ساختمانی باید دارای مشخصات زیر باشند:

⦁ بافت سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد، یعنی بدون شیار، ترک و رگه‌های سست باشد.
⦁ بدون هرگونه خلل و فرج باشد.
⦁ پوسیدگی نداشته باشد.
⦁ یکدست، یکنواخت و همگن باشد.
⦁ سنگ ساختمانی نباید آب زیاد جذب کند.
⦁ سنگ ساختمانی نباید آلوده به مواد طبیعی و مصنوعی باشد.
⦁ سنگ باید شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط را تحمل کند.
⦁ مقاومت فشاری برای قطعات باربر نباید کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.
⦁ در مقابل سایش مقاوم باشد.

چرخه زندگی سنگ های ساختمانی

کلیه عملیات ضروری از شناسایی منبع اولیه تا کاربرد نهایی سنگ، چرخه زندگی آن را تشکیل می دهد. این عملیات با اکتشافات شروع می شود که در این مرحله، منابع سنگ شناسایی و مشخصات آن ها تعیین می شود.
در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات اکتشاف، پس از برنامه ریزی، عملیات استخراج سنگ شروع خواهد شد. سنگ استخراج شده پس از بارگیری و حمل به کارخانه، تحت عملیات فرآوری قرار می گیرد. این فرآیند ممکن است در نزدیکی محل تولید و یا حتی در فواصل دور صورت گیرد. در نهایت پس از تجارت سنگ پرداخت شده، در محل مناسبی از محصولات سنگی استفاده خواهد شد.

تقسیم بندی سنگ های ساختمانی براساس خواص ژئومکانیکی

سنگ های تزئینی را با توجه به خواص ژئومکانیکی از قبیل مقاومت مکانیکی به چهار دسته تقسیم می کنند.
گروه سنگ های سخت و مقاوم (گرانیت ها)
گروه سنگ های نسبتا سخت ( ماسه سنگ ها و کنگلومراها)
گروه سنگ های نیمه سخت و نسبتا مقاوم (سنگ های آهکی)
گروه سنگ های نسبتا نرم (گروه سرپانتین، توف ها و شیله)

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

 سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی متداول‌ترین انواع سنگ های ساختمانی از دسته سنگ‌های آذرین است این سنگ به رنگ‌های قرمز، سیاه، قهوه‌ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز وجود دارند با استفاده از این سنگ به راحتی می‌توان در فضا هارمونی و هم‌خوانی ایجاد کرد. گرانیت بسیار سخت و بادوام با قابلیت صیقل پذیری بالا است. در برابر نفوذ آب و ضربه مقاوم است.

یکی از ویژگی‌های خاص سنگ گرانیت قابلیت استفاده در کنار سایر مصالح نظیر فولاد، چوب و شیشه است. این قابلیت سبب شده که از این نوع سنگ به راحتی برای بیشتر بخش‌های ساختمان استفاده شود.

مقاومت در برابر حرارت و نفوذ آب ویژگی است که باعث می‌شود بتوانید به راحتی این سنگ را دکوراسیون آشپزخانه، سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کف‌پوش استفاده کنید.
استفاده از گرانیت به‌عنوان یکی از انواع سنگ های ساختمانی که در برابر ساییدگی و خوردگی مقاوم است، برای راه‌پله انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

گرانیت در مقایسه با سایر سنگ‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است زیرا منابع آن به وفور در کشور یافت می‌شوند. همچنین هزینه‌های مربوط به نگهداری آن هم پایین است.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی ساخته شده از کلسیت کریستال است و در رنگ‌های کرم، سفید و خاکستری برای دکوراسیون داخلی و خارجی کاربرد دارد. این سنگ یکی از پرکاربردترین انواع سنگ های ساختمانی در نماهای مدرن و همچنین نماهای کلاسیک است. تراورتن دارای بافتی متخلخل و رنگ‌های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌گذاری در عناصر سنگ وجود دارند.

سنگ تراورتن خاصیت صیقل پذیری و برشکاری بالایی دارد که درخشندگی بالایی به وجود می‌آورد و آن را برای استفاده در نماهای حجمی مناسب می‌کند. از سنگ تراورتن در نماهای رومی استفاده می‌شود که می‌تواند انواع حجم‌های لازم را با استفاده از آن به دست آورد.

وجود تخلخل در این سنگ باعث شده مقاومت آن برابر عواملی مانند انبساط، یخ‌زدگی، انقباض، گرما و غیره بالا باشد. به علت تخلخل بالای سنگ تراورتن این سنگ از انواع سنگ های ساختمانی مناسب برای کف‌پوش ساختمانی است زیرا مانع از سر خوردن می‌شود.
سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب‌تری دارد از این رو استفاده از آن رایج‌تر است.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر دگرگونی ماسه سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی در لایه‌های زمین به وجود آمده است. این سنگ سطحی زبر و سخت و در عین حال بلوری دار دو در رنگ‌های قرمز، خاکستری و قهوه‌ای موجود است. کوارتزیت از انواع سنگ های ساختمانی با ظاهری شبیه مرمریت ولی مقاومت بالاتر و مشابه گرانیت ولی سخت‌تر از آن است. قیمت سنگ کوارتزیت نسبت به سایر سنگ‌ها پایین‌تر است.

به علت مقاومت در برابر هوازدگی سنگ کوارتزیت برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، مرمت دیوارها، کفپوش‌ها گزینه مناسبی است. همچنین در دکوراسیون داخل خانه مثل آشپزخانه، پذیرایی و سرویس بهداشتی کوارتزیت کاربرد دارد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است که تحت فشار و حرارت به واسطه تبلور مجدد هنگام دگرگونی سنگ‌های آهکی ایجاد می‌شود. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه‌هایی به رنگ‌های متنوع یافت می‌شود. این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. مرمر با رنگ‌هایی متمایز از دیگر سنگ‌های طبیعی دیده می‌شود. رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز.

سنگ مرمر از قابلیت صیقل پذیری بالایی و سطحی آینه‌ای دارد. به دلیل جلای بالا و رنگ‌های زیبا از انواع سنگ های ساختمانی است که برای دکوراسیون داخلی، کف‌پوش، ستون‌ها، پله‌ها و تزئینات داخل ساختمان استفاده می‌شود. سطح درخشان و نگهداری و تمیز کردن آسان سنگ مرمر آن را مناسب کاربرد در آشپزخانه می‌کند.

البته قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می‌روند بالاتر است.

سنگ مرمریت

یکی دیگر از انواع سنگ های ساختمانی سنگ مرمریت یا ماربل است. این سنگ، سنگی آهکی رسوبی است. مرمریت گاهی با مرمر اشتباه گرفته می‌شود اما در واقع هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد چون سنگ مرمر از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده ولی مرمریت رسوبی است. این سنگ به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته‌بندی می‌شود. سنگ مرمریت چینی بافتی ریزدانه و بلورین دارد که به سه نوع چینی سفید، چینی کریستال و چینی خاکستری تقسیم می‌شود. سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی‌های روشن و تیره تشکیل می‌شود.

این سنگ نسبت به سایر سنگ‌ها سبک‌تر اما پایدارتر است. سنگ مرمریت آب را جذب نمی‌کند اما در برابر هوازدگی و باران‌های اسیدی مقاومت کمی دارد. همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ بیشتر در داخل ساختمان مثل کف‌پوش و دیوار پوش استفاده شود. مرمریت همچنین برای استفاده در دیوار پارکینگ و دیوار‌های راه پله مناسب هستند.

ماسه سنگ

ماسه سنگ حاصل ته‌نشینی ماسه‌ها در کف رودخانه یا جویبار است. این سنگ جزء سنگ‌های رسوبی است و از پیوند دانه‌های سیلیسی حاصل می‌شود. ماسه سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای وجود دارد و به دلیل تطبیق‌پذیری بالا یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از ماسه سنگ می‌توان در کف‌پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن‌ها، استخرها و پاسیوها استفاده کرد.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از کنار هم قرار دادن خرده سنگ‌های تراورتن با مواد چسبنده ساخته می‌شود. سنگ‌های تراورتن به طور طبیعی و یا در حین فرآیند استخراج از معدن ممکن است شکسته و خرد شوند. معماران و طراحان از این ضایعات با نام سنگ آنتیک برای زیباسازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان، کفپوش‌ها، محوطه‌سازی اماکن تفریحی، باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌کنند.

سنگ‌های آنتیک در مقایسه با سایر انواع سنگ های ساختمانی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. وجود تخلخل در سنگ‌های آنتیک امکان چسبندگی این سنگ‌ها بر روی هر نوع دیواری (گچی، سیمانی، سرامیکی و…) ممکن می‌کند.

سنگ‌های آنتیک نسبت به تغییرات محیطی، یخ زدگی، رطوبت، فشار، خراش، سائیدگی و آتش مقاوم هستند. به علت مقاومت بالا در برابر گرما از آن برای زیبا سازی فضای خارجی شومینه‌ها استفاده می‌شود.

سنگ اسلب طبیعی

سنگ اسلب طبیعی محصولی طبیعی است که صفت مشخصه آن نوع و ترکیب مواد معدنی تشکیل دهنده آن است. این سنگ یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که هیچ‌گونه آلاینده‌ای مضر برای سلامتی ندارد. به همین دلیل از آن می‌توان در محیطی‌هایی مانند آشپزخانه به راحتی استفاده کرد. سنگ اسلب آتش‌زا نیست و به هنگام آتش‌سوزی هیچ ماده خطرناکی مضر برای سلامتی، تولید نمی‌کند. همچنین نیازی به پوشش‌های شیمیایی، مواد اشباع کننده و یا انواع روکش‌ها ندارد. این سنگ ساختمانی در انواع رنگ‌ها، ساختارها و بافت‌های مختلف در دسترس است؛ بنابراین معماران با طیف وسیعی از انتخاب روبرو هستند تا آن را برای هر نوع فضا و یا نمایی به کار ببرند. از موارد کاربرد و استفاده این نوع سنگ می‌توان به‌عنوان سنگ تزئینی در دیوارها و به‌عنوان کف‌پوش ساختمان نام برد.

سنگ گابرو

سنگ گابرو از جمله سنگ هایی است که در ساخت کانتر کابینت، کاشی کف، سنگ نما و سنگ تزئینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت سنگ گابرو در برابر هوازدگی بالا می باشد، به همین دلیل از آن برای نماکاری ساختمان و کفپوش استفاده می کنند.

این سنگ نوعی سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافتی درشت می باشد. رنگ گابرو سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است که با صیقل کاری جلوه ای بی نظیر پیدا می کند.

سنگ دیوریت

یکی دیگر از سنگ هایی که برای نماکاری ساختمان، کف و پله ها مورد استفاده قرار می گیرد سنگ دیوریت است. این سنگ دارای رنگ بندی خاکستری، خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز است.

سنگ ازاره

سنگ ازاره که با نام سنگ تیشه شناخته می شود. استفاده از این سنگ در ساختمان سازی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوارها صورت می گیرد. عموما از این سنگ در پایین دیوار استفاده می شود.

سنگ گیوتین

سنگ گیوتین که با نام سنگ قیچی شناخته می شود، نمونه ای از انواع سنگ دکوراتیو می باشد. استفاده از این سنگ در طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی صورت می گیرد. سنگ گیوتین از قرار گرفتن تکه سنگ های تراورتن به وسیله ملاتی که پایه رزینی دارد، ایجاد می شود.

سنگ بادبر (سنگ مالون )

سنگ مالون که با نام سنگ بادبر نیز شناخته می شود، در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. به کارگیری این سنگ در طراحی نمای خارجی ساختمان، پل سازی، تونل سازی و غیره صورت می گیرد

سنگ چینی و كریستال

ویژگی: معمولا” سفید رنگ و با رگه های آبی، سیاه و یا زرد رنگ. سنگ چینی و کریستال بسیار مقاوم است . سنگ چینی و کریستال امروزه تقریبا” منسوخ شده است و به ندرت در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد . سنگ های چینی و کریستال معروف مانند قروه ، الیگودرز، تبریز ، سیرجان و…
⦁ موارد استفاده: مناسب برای همه موارد ، یعنی فضاهای داخلی و خارجی و نیز استفاده های حجمی و ابزار زنی .

سنگ لایمستون

ویژگی : در زبان انگلیسی به معنای سنگ آهک است و در اصطلاح به آن گل سنگ می گویند كه این خود نشان دهنده نرم بودن و مقاومت بسیار پایین سنگ آهک است. در نتیجه چندان  متداول نیست و از لحاظ درخواست بازار در رتبه آخر سنگهای ساختمانی قرار دارد . علاوه بر این چرك پذیر بوده و دارای قدرت جذب آب بالا می باشد.
⦁ موارد استفاده: به دلیل نرم بودن عمدتا برای ابزار زنی و كارهای حجمی مورد استفاده قرار می گیرد. برای فضاهای خارجی ساختمان اصلا مناسب نیست.سطح آن به راحتی خراش بر می دارد.

سنگ توف

از انواع سنگ های خاکستر آتشفشان بوده که به علت چسبندگی کم ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته پوسته. می شود و به صورت دانه های ريز از آن جدا می شود. اين سنگ را به علت سبزی چشم نوازی که دارد در کار ديوار سازی پارک سازی و ديوارهای حايل استفاده می کنند.

سنگ توف سبک بوده و در مقابل حرارت، تغییر دما و آتش سوزی مقاوم است و از آن در مصالح ساختمانی استفاده می کنند.
از این سنگ به دلیل تخلخل زیاد و استحکام بالا در شیب بندی پشت بام و کف طبقات، تولید بلوک سبک لیکا و پوشش کف پارکینگ استفاده می شود. علاوه بر این استفاده

از سنگ توف در دکوراسیون داخلی متداول است و از آن برای تزئین دیوار منازل، رستوران ها، هتل ها و تالارها استفاده می شود.از این سنگ معمولا در ساخت بتن استفاده می شود چرا که استحکام بسیار بالای سنگ توف در ترکیب با سیمان، قابلیت بالای نگهداری آب و وزن بسیار سبک این سنگ باعث افزایش مقاومت بتن می شود.

سنگ پلاک

برای نما سازی در سطوح از سنگ پلاک استفاده می شود برای تهيه سنگ پلاک سنگ قله را در کارگاه سنگبری به ضخامت های مورد نظر برش داده و سپس آن را تا حد جلا و آينه شدن ساب می دهند. سنگ تزئيناتی ارزان را از تراورتن و سنگهای گران قيمت را از گرانيت و مرمر انتخاب می کنند. سنگ پلاک را برای تزئينات داخل و خارج ساختمان و در کف، ديوارپله، کف پنجره، کنار و زير ديوار گچی و..وسايل تزئيناتی نظير گلدان، شمعدان، جدول و جوی و غيره استفاده می کنند.